För alla som kör motorcykel, är nog det viktigaste att motorcykeln går som den ska, gör den inte det kan det lätt uppstå olyckor som kan leda till allt från fordonsskador till döden.
Det är därför viktigt att man regelbundet servar sin MC, hos en licenserad verkstad, och inte i ett garage hos en väns väns farbror. Hos en licensierad verkstad finns också specialanpassade verktyg och maskiner som går att använda för att serva hojen. På en verkstad finns det också större chans att mekaniker ser om det finns något som är fel på ens motorcykel, då de spenderar 8+ timmar om dagen med att arbeta med hojar, har de nog sett ett och annat. De kan också rekommendera en vad som kan behöva göras, i form av byte av kedjor, fastskruvning av hjulmuttrar och så vidare. Givetvis kan man om man själv är kunnig inom motorcykelmekanik, fråga ifall de kan hjälpa en med en specifik sak.
Det man exempelvis kan be verkstadsarbetarna att göra är att utföra Dynojet test på motorcykeln. Med en Dynojet kan man optimera motorcykelns prestanda, så att den är så bra som den kan vara. Ibland kan man också behöva omkalibrera ens motorcykel. Detta kan behövas om exempelvis man har bytt ut delar på den, exempelvis avgassystemet.
Vad är då en Dynojet? En Dynojet är en bromsbänk som man fäster motorcykeln i. Bromsbänken är kopplad till en dator som har ett program som gör det möjligt att se motorcykelns olika värden. Exempelvis kan man se och optimera luft och bränsleförbrukningen. Med all optimering kan man få en hoj som både har en högre topp effekt och ett jämnare effektregister.
Då Dynojet är lite av ett specialverktyg, är det rekommenderat att man ringer och frågar om det går att boka tid till testning. Har man tur så får man rulla in redan samma dag.